Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/hca-sci-tech.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/hca-sci-tech.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 601
Skip to content

Søgemaskineoptimering – Hvordan fungerer det?

Forestil dig Internettet i 2011 som et arkivskab fyldt med dokumenter. Du skal bruge ét. Problemet er bare at der findes omkring 367 millioner dokumenter, og du helst skal finde det helt rigtige på godt og vel et halvt sekund. Denne problemstilling er kraftigt forsimplet i forhold til de reelle forhold og udfordringer for websites og søgemaskiner på Internettet, men basalt set har Google og de andre søgemasiner samme funktion og embede som en rigtig god arkivar – De skal vide hvor alt er, hele tiden, og kunne linke det sammen med andre dokumenter og andet indhold, som du skal bruge lige om lidt. I denne artikel zoomer vi ind på søgemaskineoptimering, som er en af de nyeste grene indenfor online markedsføring og som udspringer fra forbrugernes nye købemønstre.

Hvorfor bruge søgemaskineoptimering – set fra begge sider:

Meget forsimplet kan man sige, at enhver søgning på Internettet involverer tre parter som alle har forskellige og i mange tilfælde modstridende interesser. Her er en lille introduktion:

–    Søgeren er den første part. I SEO-øjemed vil denne typisk være en forbruger, som søger på et produkt eller en serviceydelse, og ønsker at købe denne på et tidspunkt i sin proces. Hvor søgeren er i sin købsproces er en hel videnskab for sig selv, som vi berører kort senere i denne artikel.

–    Søgemaskinen er et website med en enorm regnekraft, som matcher søgeres behov med websites fra hele verden og i alle brancher. Den rent tekniske opbygning af søgemaskinerne ændrer sig konstant for at imødekomme søgernes behov endnu bedre og mere præcist, og dette kommer vi også ind på senere i denne artikel.

–    Websites er den tredje part i enhver søgning. Det kan være alt fra private blogs til offentlige styrelser, men i SEO-øjemed er der typisk tale om websites som afsætter en vare eller en serviceydelse, som bestemte søgere (forbrugere) kan tænkes at efterspørge. Det er altid denne part som betaler for søgemaskineoptimeringen.

Når underoverskriften i dette afsnit er ‘søgemaskineoptimering fra begge sider’ i stedet for ‘alle tre sider’, er det fordi at søgeren i denne forbindelse ikke har nogen egentlig interesse i søgemaskineoptimering. Søgerens prioritet er at benytte en søgemaskine som viser de resultater, der løser vedkommendes behov på bedst mulig vis, og i øjeblikket fører Google kolossalt på dette nichemarked, der ellers byder på aktører som Bing (ejet af Microsoft) og Yahoo. Både for websites og søgemaskiner er søgemaskineoptimering (også kaldet SEO) en central del af strategien, men på to lidt forskellige måder. Hvor søgemaskiner så vidt muligt prøver at mindske effekten af søgemaskineoptimering og dermed gøre arbejdsvilkårene for deres egne scrapere og algoritmer bedre, prøver websites konstant at forbedre deres placeringer på de mest konverterende og sælgende søgninger, og dermed opnå større omsætning. Der er altså tale om en helt almindelig form for synlighedsbaseret markedsføring på en meget ny platform, som svarer lidt til at betale ekstra for at få overmalet alle nabo-skiltene, når man betaler for outdoor-reklamer. I dag er søgere og forbrugere online ekstremt rutinerede, og kunsten er derfor at servere noget originalt og samtidig sælgende på meget få milisekunder. Helt kort og lakonisk summeret op, går søgemaskineoptimering altså ud på at fremhæve visse websites på visse interessante søgninger, med det ene formål at øge trafikstrømmen (og dermed også ofte indtjeningen).

Hvordan udføres søgemaskineoptimering?

Som alle andre typer markedsføring findes der mange forskellige typer søgemaskineoptimering, men rent teknisk opdeles de fleste indgreb i to forskellige kategorier, som er beskrevet i dybden herunder:

–    On-page søgemaskineoptimering er den del af optimeringsarbejdet som finder sted på kundens website. Man kan sammenligne dette arbejde med at finpudse en helt ny bilmodel med grafiske detaljer og smarte tekniske løsninger for at give den maksimal eksponering i den indledende markedsføring – man sørger med andre ord for at websitet tager sig godt ud for søgemaskinernes scrapers, som er ekstremt avancerede software-robotter som scanner alle websites igennem og vurderer dem ud fra en lang række algoritmiske variabler. Denne form for arbejde er typisk det første der udføres på en ny SEO-kunde.

–    Off-page søgemaskineoptimering er en langt mere ressourcekrævende og langsigtet, men omvendt også kraftigere optimeringstype. Her zoomer man ud fra kundens website og beskæftiger sig med dennes nærmiljø, så søgemaskinernes scrapere vurderer kundens websites som værende vigtigt og relevant i forhold til en lang række branchespecifikke søgninger og nøgleord. På samme måde som verbale anbefalinger fra tre uafhængige venner (eller måske endda kokke) kan få os til at besøge nærmest hvilken som helst restaurant i hele landet, kan links fra relevante og troværdige websites forbedre søgemaskinernes opfattelse af et givent website. Off-page søgemaskineoptimering består typisk i opsætning af diverse blogs og websites som linker ind til kunden, og mere avancerede teknikker som bestilt eller reel presseomtale med links til kundens website. Som hovedregel er førsteprioriteten i dette arbejde at gøre optimeringen så naturlig som overhovedet muligt, så man hverken kompromitterer kundens ry og rygte hos potentielle kunder eller signalerer til søgemaskinerne at man prøve at ‘slå’ deres algoritmer.

Du kan få flere gode råd til hvordan du selv udfører søgemaskineoptimering her, i dette udvidede kursus.

Hvordan har søgemaskineoptimering ændret sig gennem tiden?

Nærmest lige så længe der har fandtes søgemaskiner, har uafhængige eksperter og bureauer hjulpet virksomheder og websites til succes med denne i dag ekstremt udbredte indgang til shopping og viden på nettet. Hvis man spørger eksperter fra årtusindskiftet om hvordan man foretog SEO dengang, svarer de typisk at det var meget lettere end i dag. Dengang var søgemaskinerne nemlig så simpelt skruet sammen, at man kunne opnå varig succes ved at udnytte de få parametre, man allerede dengang vidste, søgemaskinerne brugte i deres vurderinger. Det handlede kort sagt om at få en masse links til sit website, skrive nogle webtekster med masser af relevante keywords og tilmelde sig alverdens linkkataloger for maksimal synlighed. I dag er søgemaskineoptimering en meget mere delikat og kompleks videnskab, der kræver dyb indsigt i søgemaskinernes løbende opdateringer. Én klar tendens har dog vist sig i de seneste opdateringer – det nye nøgleord er kvalitet og kontekst. Et kvalitetslink er det samme værd som mange hundrede tilfældige, og velskrevet og grammatisk korrekt webinhold vinder over det indhold med unaturligt høj forekomst af keywords, som kunne udmanøvrere algoritmerne tidligere.

Hvad med søgemaskineoptimering i fremtiden?

Skal man tro de pt. mest efterspurgte eksperter i branchen, vil søgemaskineoptimering fremover følge de trends, som viser sig at blive vindere på ‘det nye Internet’ Sociale søgninger og social tilstedeværelse bliver uden tvivl nøgleord, hvilket allerede bekræftes af at ting som Facebook-sider, Twitter-accounts og omtale på førnævnte sociale netværk faktuelt giver bedre placeringer i søgemaskinernes resultatsider.

Published inServices

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *