Skip to content

Hvordan reparerer man en iPhone?

Dagene hvor en mobiltelefon ikke rigtig kunne andet end at ringe og sms’e er for længst overstået. De i dag uundværlige smartphones har vundet en fantastisk popularitet og udbredelse herhjemme, og anses i dag af mange for at være en fast integreret del af tilværelsen. Det er pludselig blevet meget nemmere at klare alle de praktiske sager på farten, og måske også nappe et spil og lytte til sin yndlingsmusik når hverdagen pludselig byder på en uventet og kærkommen pause. Desværre betyder de hastige teknologiske fremskridt inden for de ‘kloge telefoner’ dog også, at flere end nogensinde før oplever, at deres smartphone (eksempelvis iPhone) går i stykker på den ene eller anden måde. I dette blogindlæg dykker jeg ned i reperationsprocedurerne på Apple’s populære iPhone, som for nylig udkom i sin hidtil sjette generation – den fantastiske iPhone 4s.

Fakta: Sådan går iPhone i stykker

Der er egentlig ikke noget der tyder på at iPhone-ejere er dårligere til at passe på deres dyre mobilisenkram end ejere af andre typer smartphones, men alligevel lader det til at Apple’s wonderchild bare oftere må en tur forbi mobiltelefonernes skadestue for at få skiftet glasset, udskiftet en ødelagt antenne eller noget helt syvende. Udfordringen med den fysiske form factor på især de nyere iPhones er den vidtgående brug af glas som materiale, som på den ene siden bidrager til et eksklusivt og lækkert feel af enheden, men på den anden side går alt for let i stykker. Det er altså et faktum, uanset hvor meget Apple prøver at sminke det med at deres glas angiveligt er flere tusinde gange stærkere end plastic. Herunder har jeg sammenstykket en lille liste over de mest almindelige brugerskabte fejl på iPhone, som leder til reperation og reklamation:

Skærmproblemer

Uanset hvor lidt man vil være ved det, er skærmen på især de nyere iPhones alt for let modtagelig overfor de slag og ridser, en mobiltelefon får hvis man bruger den hver eneste dag. Mange vælger at forebygge problemer med skærmens glas ved at pakke deres telefon ind i alverdens iPhone covers og screen protectors, men her er det altså bare min mening, at det er lidt ligesom at pakke sin nyindkøbte Audi ind i vat for at forebygge ridser og buler – En dybt underlig og irrationel adfærd, når man nu netop har betalt mange tusinde kroner for design og kvalitet.

Jailbreak-trouble

Mange er enige om at Apple’s mobile App Store er en sand Guds gave til stressede og teknisk ukyndige forbrugere, men åbenbart vil mange altså gerne gå en ordentlig omvej for at få det hele gratis. Rigtig mange vælger nemlig at jailbreake deres iPhone, hvilket vil sige at man – hvis operationen vel at mærke forløber efter planen – kan få adgang til en lang række ellers begrænsede funktioner og selvfølgelig gratis pirat-apps på sin iPhone. Desværre er den slags tekniske operationer ikke barnemad, og det resulterer rigtig ofte i softwarefejl som umiddelbart synes uløselige. I tilfælde af andre typer softwarefejl indenfor garantiperioden virker det mest nærliggende at sende telefonen retur til Apple, men den går altså ikke når man har pillet ved styresystemet.

Ugidelig Home-knap

Det kan godt være at iPhone aldrig har haft mere end en knap ud over de obligatoriske volume-rockers mv, men hvad er det egentlig værd, hvis den ikke virker når det virkelig gælder. Rigtig mange oplever – især efter at have ejet deres iPhone i nogle måneder eller endda år – at Home-knappen i praksis bliver umuligt at betjene, fordi fedt og olie fra fingrene langsomt tærer gevindet under knappen og nedbryder den mekaniske mekanisme, som gør det muligt at trykke ordentligt på knappen. I mange tilfælde kan problemet løses ved at duppe rundt om Home-knappen med en vatpind med husholdningssprit eller rensebenzin, men har man ikke mod på det, er det altså også muligt at få professionelle til at fikse dette mod et mindre gebyr.

iPhone reparation i Danmark

Uanset om din iPhone lider af en af de ovenstående hyppige fejl eller noget helt andet, er det muligt at få det udbedret ganske hurtigt, billigt og smertefrit, hvis man vel at mærke kender procedurerne og de halvhemmelige tips og tricks. Herunder har jeg skrevet en lille miniguide til at finde den rette reparatør og få sat gang i en reparationssag:

  1. Det første du skal gøre er at undersøge, om der findes en fysisk iPhone reparatør i din by. Det er egentlig ikke nogen nødvendighed, men den fysiske nærhed kan i mange tilfælde forsimple reparationsprocessen markant, så det er en god ide at researche lidt her.
  2. Hvis du har fundet en fysisk butik, er det næste skridt nu blot at aflevere din iPhone til en indledende diagnosticering i butikken. Alternativt klares dette ved at lægge telefonen i en stødsikker kuvert og fremsende den til reparatørens adresse. Nu vil en kyndig reparatør gå din iPhone igennem for fejl, og i de fleste tilfælde udarbejde et konkret tilbud til dig, som du kan forholde dig til bagefter. Husk i denne sammenhæng at gøre det klart, om du ønsker at telefonen efter reparation skal være helt som ny, eller om du kun vil have udbedret de skader, som direkte påvirker brugeroplevelsen negativt.
  3. Det videre reparationsforløb afhænger herefter af reparatørens travlhed med videre, og er derfor egentligt ude af dine hænder. Hvis du ønsker at følge med i reparationsforløbet tilbyder mange butikker en online overvågningsservice, men ellers er det helt i orden at gribe knoglen og ringe op og spørge ad. Reparation af iPhones er en branche med store avancer, ganske enkelt fordi det kræver meget erfaring af reparere de smarte telefoner, og det er derfor kun rimeligt at du også får lidt god kundeservice ved at kunne få svar på dine spørgsmål når du har brug for det.

Konspiration: Apple designer iPhone til at holde i to år

I USA sælges langt de fleste iPhones med abonnementer på to år. Den periode svarer i øvrigt til garantiperioden herhjemme og i rigtig mange andre lande, og mange har derfor spekuleret i om den høje fejlmargen på iPhones faktisk skyldes, at Apple aktivt forsøger at begrænse telefonernes levetid, da man i høj grad er afhængig af at sælge flere iPhones til hver kunde over et helt liv, for at holde gang i forretningen og dennes vækst. Om der er bund i anklagerne skal jeg ikke kunne sige, men det er da i hvert fald et uomgåeligt faktum at iPhones bare går alt for ofte i stykker.

Published inApple

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *